معماری و پروژه های مسکونی

معماری و پروژه های مسکونی

برای ما و گاهی برای یک معمار در بین پروژه های معماری ، پروژه های مسکونی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
چرا که ضمن هویت بخشیدن به شهر باعث ارتقاء سلامت روانی جامعه نیز می گردد.

معماران نیز بیشتر به طراحی پروژه های مسکونی در مقیاس های مختلف علاقه مند هستند.
بویژه معمارانی که در کشورهای دارای تمدن و هویت زندگی و طراحی می کنند.

هویت یکی از سولات مهم ما در مصاحبه های معماری است و تعریف معماری معاصر ایران هم یکی از مهمترین دغدغه های ما می باشد.

معمارانی که تاکنون پروژه هایشان در معماری تی وی منتشر شده است جزو جامعه حرفه ای و مولف معماری هستند.
ما سعی می کنیم با انتشار این قبیل پروژه ها ، آرام آرام ذهن و سلیقه مردم را شکل دهیم تا ضمن شناخت معماری خوب ، جهت پروژه های خودشان از طراح، کار خوب بخواهند.

بنایی که نه تنها طرح آن برای ۴۰۰ سال پیش روم نیست بلکه دارای هویت و روح انسانی مردمان همان شهر است.

معماری و پروژه های مسکونی

معماری و پروژه های مسکونی

معمار و درک پروژه های مسکونی

متاسفانه از بین ۵۰ مصاحبه با معماران و سازندگان بنام کشور، یک جور رخوت یا سرخوردگی در بین برخی دیده میشد.

از یک طرف فشار کارفرما مبنی بر ساخت یک پروژه بازاری و از طرفی دیگر متقاعد کردن وی برای طراحی یک بنای جدید که نمونه ی دیگری در شهر مانند آن نیست و پس از طی مراحل فوق مجاب کردن وی جهت عدم دخالت در پروسه طراحی!

تمام اینها برای معمار فشارهای روانی ایجاد می کند و کار وقتی سخت می شود که طراحی یک پروژه در یزد باید با طراحی در تهران و یا گیلان متفاوت باشد.

و این یعنی شناخت فرهنگ این مرز و بوم، یعنی شناخت حافظ و سعدی و شناخت روحیات و گرایشات دینی و اعتقادی مردمان هر منطقه.

باید اعتراف کنم حتی در بین معماران مولف به موضوع فرهنگ و هویت در طراحی زیاد اهتمام ورزیده نمی شود.
بیشتر معماران در سبک مدرن یا معاصر خود درگیر فرم هستند و در عملکرد و انسان در طراحی ها جایگاه زیادی ندارد. چراکه جوایز معماری بیشتر آنها را به این سو کشانده.

معمار و درک پروژه های مسکونی

معمار و درک پروژه های مسکونی

سودای شهرت

چند سالی ست که جوایز معماری برای جامعه معماری از نان شب هم واجب تر شده است.!

این در حالیست که گاهاً شائبه تقلب، رانت و … هم کم از این مسابقات شنیده نشده و جریان های مستقلی برخی از این مسابقات را تحریم کردند.

یکی از معظلات مسابقات معماری را میتوان شاخص کردن نام یک معمار دانست.
این چهره شدن در حالیست که تمام شاخصه های ارزیابی یک پروژه فقط عکس بوده و به مراتب دستکاری در عکس و تصویر برداری از زوایای خاص و ادیت افراطی یکی از شایع ترین روش های جذب نظر داروان می باشد.

خب شما فکر کنید یک پروژه ناصادقانه به مرحله نهایی راه پیدا کند، معمار آن شناخته می شود و با جایزه و عکس های خود شروع به شواف میکند.

در این بین برخی پیج های اینستاگرامی ذوق زده آن پروژه را به نمایش می گذارند. و برخی دیگر با دریافت وجه اینکار را می کنند.

پس از مدتی آقا یا خانم A می شود یک معمار بنام ! معماری که تا دو سال قبل هیجان زده در همایش های درجه ۳ برای سخنرانی حضور میافت، حالا شرایطی برای یک همایش ملی می گذارد که آیزنمن نمیگذارد!

این فریب تا چند سال ( حدود ۱۰ سال ) ادامه خواهد داشت تا اینکه پس از سپری شدن این سال ها ، پروژه چهره واقعی خودش را نشان می دهد.

نمای آسیب دیده، نور بد، اعمال تغییرات عمده توسط ساکنین در پلان و… همه اینها نتیجه همان انگیزه معمار و سازنده است.
( جایزه ) که باعث شد از کیفیت پروژه کاسته شود و مهمترین عامل یعنی ارزش انسان در پروژه دیده نشود.

سودای شهرت در معماری

ایران کدام معماری

نکته ای که معماران ایرانی با آن درگیر هستند شناخت دقیق از معماری ایران در دوره های قبل و حال حاضر است.

برخی معتقد هستند اساساً ایران معماری جامع و کاملی که تولید شده خودش باشد ندارد این مسئله در پروژه های مسکونی که در سالهای اخیر ساخته می شود بیشتر نمود پیدا کرده است.
برای معماری دوره صفویه و قاجار دلایلی مبنی بر نفوذ فرهنگ های دیگر از فرهنگ معماری اسلامی گرفته تا معماری غرب بویژه روم و فرانسه را بر می شمارند.

از طرفی اقلیم متفاوت و چهار فصل ایران نیز اجازه یک معماری واحد را نمیداد و مواردی که سالها از آن بعنوان معماری ایرانی یاد میشد ( مانند درون گرا بودن )
پس از بررسی و نقد های فراوان مشخص شد بدلیل ویژگی جغرافیایی و اقلیمی خانه های کاشان و یزد ( نماد هویت معماری ایرانی ) درونگرا بودند.
اما این امر در خانه های شمال ایران به هیچ وجه نمود ندارد!

اخیراً پس از انتشار کتاب استاد پیرنیا کتابی توسط دکتر حسین سلطان زاده منتشر شد که میتوان نام کتاب را ” دوئل ” نامید.

ایشان در این کتاب اکثر مبنانی شناختی استاد پیرنیا را که پایه و محوریت خیلی از اساتید معماری کشور بود را مورد نقد قراردادند و برای هر کدام استدلال ها و دلایل خود را با ارجاع به منابع دیگر آوردند.

الگو برداری یا اصالت اثر؟

در سال های اخیر ، مسئله کپی یکی از دغدغه های جامعه معماری شد.

ازین رو بر آن شدیم تا با طرح سوالاتی همچون ” شما به الگو برداری یا اصالت ایده در پروژه ها معتقد هستید” در مصاحبه های خود بپردازیم.

سوالات جالبی از طرف برخی معماران مولف داده می شد که از نظر ما پاسخ رضا مفاخر بهترین و جامع ترین پاسخ ها بود که گفت:

اگر شخصی توانایی خوانش پروژه را نداشته باشد طرح وی ناخودآگاه کپی می شود!

شما میتوانید در بخش مصاحبه های معماریTv نظر دیگر معماران را در خصوص کپی یا الگو پذیری را ببینید.

الگوبرداری در معماری یا اصالت اثر

الگوبرداری در معماری یا اصالت اثر

معماری و رسانه

امروزه با گسترش فضای مجازی و و حضور پر رنگ مردم در سوشال مدیا بویژه اپلیکیشن هایی همچون تلگرام و اینستا گرام ، دفاتر معماری کوچک و بزرگ با هر سطحی سعی کردند حضور خود را در رسانه های جمعی پر رنگ کنند.

از این رو مخاطبان با حجم بسیار بالایی از اطلاعات مواجه شدند.

دیدن پروژه های فاخر معماری یا لوکس ، نمایش طراحی داخلی که توسط یک معمار مولف ایجاد شده یا دکوراسیون یک فضا با استفاده حداکثری از المان های طلایی و پر زرق و برق؟!

همه اینها باعث سر درگمی مخاطب می شود!!!

حضور پر رنگ برخی دکوراتور ها در سوشال مدیا در کنار سیمای زیبایشان باعث میشود تا نصب یک آینه تبدیل شود به یک پروژه و میزان بازدید آن از بازدید پروژه فاخر یک ساختمان مسکونی که جوایز ملی و بین المللی زیادی را از آن خود کرده بود هم بیشتر شود.

این همان ضعف برندینگ و تولید محتوا است که دفاتر شاخص معماری ایران از آن غافلند و حتی برخی آن را کاری دور از شان می دانند !

بر همین اساس ما سعی داریم تا پروژه های فاخر معماری ایران و جهان را بصورت ویدئویی به نمایش بگذاریم.
سپس بعد از انتشار در وب سایت معماری تی وی آن را در دیگر رسانه های اجتماعی و سایت های اشتراک گذاری ویدئو منتشر نمائیم.

فیس بوک ، تومبلر ، اینستاگرام ، توئیتر ، تلگرام ، آپارات ، نماشا ، بلاگ اسکای و… از جمله رسانه هایی هستند که ویدئو یک پروژه شاخص معماری پس از انتشار در معماریTv در آن ها نیز نشر داده می شود.

این مقاله در پایان هر سال با توجه به گفتگوهای ما با معماران ایرانی به روز و پربار تر میشود.

 

محمد حسین رحمانی

0